Nie stanowi tajemnicy, że działalność marketingowa daje wymierne rezultaty na rzecz poprawy sprzedaży. Przemyślana aranżacja przestrzeni sklepowej umożliwia nawet dwukrotne zwiększenie wolumenu zakupowego. Jakimi zasadami należy się kierować eksponując produkty na półkach sklepowych? Jak korzystać z dorobku psychologii społecznej w celu modelowania zachowań klientów? Zapraszamy do lektury tekstu o pięciu sprawdzonych w praktyce zasadach merchandisingu, dzięki którym wysokość sprzedaży osiągnie zupełnie nowy poziom.

Zasada nr 1 – właściwe umiejscowienie produktu

Klient wchodzący do sklepu w pierwszej kolejności kieruje swoją uwagę na prawą stronę. Warto dobierać asortyment pod tym kątem, aby zwiększyć sprzedaż wybranych produktów. Drogie przedmioty nie mogą znajdować się w narożnikach, które powinny być zagospodarowane przez artykuły pierwszej potrzeby, niewymagające aktywnego marketingu. Towar, który chcemy promować, powinien być umiejscowiony na wysokości 130-160 cm, czyli na poziomie oczu większości klientów. Łatwa dostępność wizualna przełoży się na proces selekcji zakupowej.

Zasada nr 2 – wykorzystywanie zmysłu węchu i słuchu

Przyjemna muzyka w tle przeplatana informacjami o aktualnych promocjach daje szansę znacznego zwiększenia zainteresowania wybranym rodzajem asortymentu. Podobnie działają aromaty zapachowe. Mocna woń świeżego pieczywa pobudza zmysły, zwiększając chęć robienia zapasów żywnościowych. Merchandising powszechnie wykorzystuje również zapach świeżo zmielonej kawy czy rozmaite rodzaje perfum.

Zasada nr 3 – schludny wygląd sklepu

Sklepy wielkopowierzchniowe dokładają wszelkich starań, aby asortyment był zawsze na swoim miejscu. Pracownicy odpowiadają za właściwe ułożenie towaru na półkach, w celu wywołania wrażenia doskonałej organizacji i jakości. Czystość i porządek to podświadoma wizytówka sklepu, przekładająca się na wpływy finansowe.

Zasada nr 4 – atrakcyjne oświetlenie sklepu i towaru

Ciekawa aranżacja oświetlenia ma ogromny potencjał marketingowy. Szczególnie dobrze sprawdza się tutaj oświetlenie punktowe, eksponujące wybrane produkty spośród innych. Doskonale sprawdza się oświetlenie o ciepłych przejściach tonalnych. Produkty żywnościowe również mogą czerpać korzyści z właściwego oświetlenia. Przykładem są żarówki przeznaczone do lodówek z mięsem, nadające mu odpowiedniego koloru i wrażenia świeżości.

Zasada nr 5 – jasne kolory

Standardem wyposażenia większości sklepów stają się półki w białym kolorze, które wywołują wrażenie spokoju, dobrej organizacji i profesjonalizmu. Pomagają również w eksponowaniu produktów, zapewniając im większą widoczność. Elementem scalającym system kolorystyki wnętrza sklepu stają się wstawki z logiem firmowym oraz jednolity ubiór pracowników.

Merchandising cechuje się ogromną skutecznością, gdyż oddziałuje na podświadomość klientów. Jego działanie obowiązuje bez przerwy, a wspomniane tutaj mechanizmy mają uzasadnienie w psychologii zachowań społecznych. Sterowanie zachowaniami klientów to cel jak najbardziej możliwy do osiągnięcia, czemu służą specjalistyczne techniki gotowe do natychmiastowego wdrożenia.